Det elektroniske nyhedsbrev - et effektivt kommunikationsværktøj

Artikel af Per Schorling,
Proces Support A/S

Er du klar over at dit CMS-system sandsynligvis indeholder eller let kan tilknyttes et nyhedsmodul, som giver dig en lang række muligheder for meget præcist at målrette virksomhedens budskab til lige netop den eller de modtagere, der er målgruppen for den enkelte nyhed?

Rigtigt mange virksomheder benytter sig i dag af CMS-værktøjer som f.eks.typo3 til deres hjemmeside, og det gør de af mange gode grunde, blandt andet fordi disse systemer er nemme og lettilgængelige værktøjer, som giver mulighed for at foretage opdateringer, uden at man skal være it-ekspert. De allerfleste CMS'er indeholder imidlertid en funktion, som muligvis ikke er så kendt, men som måske kan vise sig at være interessant for din virksomhed nemlig nyhedsmodulet, som giver dig mulighed for nemt, enkelt og billigt at målrette en del af dine marketingaktiviteter. Er det elektroniske nyhedsbreve ikke tilgængeligt i dit CMS, så kan du bruge eksterne programmer, som f.eks. MailChimp, som har samme funktion.

Nyhedsmodulet er et effektivt kommunikationsværktøj, som du kan bruge til at målrette dit budskab til én eller flere kunder, uanset hvilken type nyhed, det handler om - nyheder, produkter, service m.m.

Via nyhedsmodulet kan du sende din kunde en e-mail, der er sat op i et professionelt design. Du får mulighed for at indsætte billeder, links til bestemte sider på din hjemmeside og dokumenter, og ikke mindst kan du styre meget præcist, hvem du ønsker, at nyhedsbrevet skal sendes til. Afhængigt af indholdet kan det handle om alt fra en til uendeligt mange modtagere ? eksternt men også internt i virksomheden. Denne måde at målrette sit budskab på til én enkelt person kaldes også mikromarketing, som du evt. kan læse mere om i artiklen Mikromarketing vejen til målrettet indsats.

Hvis din hjemmeside er baseret på typo3, så er modulet gratis, men kræver dog installation og design. Til gengæld er det nemt at gå til, da nyhedsbrevet opbygges på samme måde, som du i dag vedligeholder dine hjemmesider og det samme gælder sandsynligvis for de fleste tilsvarende systemer. Alternativt kan du bruge eksterne programmer som f.eks. Mailchimp.

Selv om du måske ikke selv vedligeholder hjemmesiden, så kan du alligevel sagtens lære at benytte modulet. Du kan sikkert allerede nu fornemme, hvilke muligheder du får for at målrette dine nyheder uden store omkostninger men med god målbarhed af resultaterne så det er vel bare om at komme i gang

Kan du se mulighederne?